Miten opetella läsnäoloa? Ajatuksia läsnäolosta ja muutama harjoitus

Tunne Yhteys

Miten opetella läsnäoloa? Ajatuksia läsnäolosta ja muutama harjoitus

Tähän aikaa kuuluu juokseminen paikasta toiseen, suorittaminen ja toimiminen automaattiohjauksella. Mitä on läsnäolo ja miksi se on tärkeää? Kerron tässä artikkelissa muutamia ajatuksia läsnäolosta ja sen merkityksestä sekä annan muutaman harjoituksen, joita voit kokeilla.

Ajatuksia läsnäolosta

On helppoa ohittaa kommentit ja puheet läsnäolosta ja siihen liittyvistä asioista, kenelle niihin olisi edes aikaa? Ympäristö antaa meille jatkuvasti viestejä, jotka korostavat suorittamista ja tekemistä, jatkuvaa kehittymistä sekä sen unohtamista, että me ihmiset emme ole robotteja.

Läsnäoleminen saadaan kuulostamaan tylsältä ja siltä, että kukaan uraputkessa oleva, töihin keskittyvä tai muuten yhteiskuntakelpoinen ei ehdi tällaiseen asiaan kiinnittämään huomiota. Saati, että siihen haluttaisiin panostaa.

Usein läsnäolemiseen ja tietoisuuteen herätään siinä vaiheessa, kun kuvioihin astuu uupumus, masennus tai jokin tapahtuma, joka herättää meidät siitä unesta, jossa olemme elämäämme viettäneet ja kulkeneet laput silmillä eteenpäin aina seuraavaa tehtävää suorittamaan.

Silloin yleensä huomaamme, että kehomme ei pysy perässä. Se kaipaa pysähtymistä, rutiineja ja lepoa. Mielemme saattaa käydä silti edelleen ylikierroksilla, hermosto viestittää koko ajan hätätilanteesta, joka johtuu stressistä, joten emme osaa pysähtyä tai se tuntuu vaikealta.

Siksi voi tuntua omituiselta, että jotain niin automaattisen tuntuista kuin läsnäoleminen, pitäisi opetella. Se kuulostaa sanahelinältä ja siltä, että sitä voi missä vaan ja kuka vain. On vaan. Niinpä, koska olet viimeksi ollut vaan? Koska olet viimeksi yrittänyt vain olla ja tuskastunut muutamassa minuutissa, kun aikataulut heittää ja ajatuksen juoksu ei lopukaan kuin seinään?

Miten opetella läsnäoloa

Miten opetella läsnäoloa?

Alku ei aina ole helppo. Läsnäolon harjoitteleminen voi vaatia nimenomaan harjoittelua, niin kuin mikä tahansa asia, jota et ole ennen tehnyt tai jota et ole tehnyt pitkään aikaan. Se voi tuntua vieraalta, sillä oleminen itsessään kuulostaa niin helpolta. Olemme kuitenkin usein niin mielemme pauloissa, että mielen hiljentäminen ja rauhoittuminen voi todella tuntua haasteelliselta ja tuskallisen vaikealta.

Ensin on siis opeteltava ja muistettava kärsivällisyys. Vaikka olemme opettaneet itsemme nykypäivän elämmässä siihen, että kaikki on tapahduttava heti tai mielellään eilen, läsnäolon kanssa se ei toimi. Läsnäolon suurin paradoksi on se, että se ei voi tapahtua suorittamalla, ei vaikka kuinka yrittäisimme. Ja tämä on haaste isolle osalle meistä, läsnäolo ei tapahdu käskemällä tai sormia napsauttamalla.

Mistä aloittaa läsnäolon opettelu?

  • Etsi sopiva paikka, luonto auttaa automaatisesti, mutta kunhan paikka on rauhallinen
  • Aloita pysähtymisestä, ota itsellesi hetki. Aluksi vaikka 1-5 minuuttia (ajasta vaikka kännykkä, niin et tuijota kello/kännykkää koko ajan)
  • Keskity hengittämiseen. Laita silmät kiinni ja vie ajatuksesi siihen, miten hengität, mihin asti hengitys kulkee, tarkastele hengitystäsi muuttamatta sitä
  • Kun ajatuksesi karkaa päivän kauppalistaan tai illan aikatauluun, palauta ajatuksesi hengittämiseen
  • Tarkkailtuasi hengitystäsi, kokeile voisitko hieman syventää hengitystä. Usein hengitämme pinnallisesti ja hengitys jää liian ylös. Kokeile hengittää alavatsaan saakka tai niin, että tunnet kylkiluiden välinen venyvän. HUOM.Syvään hengittäminen ei ole yhtä kuin hartioiden/rintakorin nosto sisäänhengittässä

Miksi läsnäolon harjoittelu on hyvä aloittaa hengityksestä ja mitä tekemistä hengittämisellä on asian kanssa?

Kun kehomme käy ylikierroksilla, se vaikuttaa hengitykseemme. Hengityksestä tulee pinnallista eikä keuhkojemme koko kapasiteetti ole käytössä. Palleamme jumittuu stressistä ja jännityksestä, jolloin hengittäminen on vielä vaikeampaa, sillä pallealla on iso rooli hengittämisessä.

Kehomme ylikierroksilla käyminen tarkoittaa sitä, että hermostomme viestii jatkuvasta uhasta. Mielen tasolla tämä voisi tarkoittaa sitä, että päämme ei ole koskaan hiljaa ja keskittyminen vaikeutuu, sillä koko ajan on jonossa liikaa asioita ratkaistavaksi. Hengitys on tie kehon (ja mielen) rauhoittamiseen. Kun käännymme tarkastelemaan sisäisiä asioita, kuten hengitystä ja pystymme tietoisesti siihen vaikuttamaan, saamme automaattisesti hermostoamme rauhoittumaan ja mielen keskittymään yhteen asiaan kerrallaan.

Hengittämisen ja siihen keskittymisen kautta meillä on ensimmäinen askel kohti sitä, että meillä on mahdollisuus olla läsnä hetkessä.

Miten opetella läsnäoloa

Mitä lisäarvoa läsnäolo antaa?

  • Kehon ja mielen hyvinvointi paranee
  • Palaudut nopemmin, koska kehollasi ja mielellesi on mahdollisuus rauhoittumiseen
  • Pystyt rentoutumaan ja/tai rauhoittumaan olemiseen pikkuhiljaa helpommin ja nopeammin
  • Olet enemmän tietoinen kehosi ja mielesi liikkeistä
  • Pystyt ennakoimaan ja tiedostat paremmin hetkiä, joissa tai joiden jälkeen tarvitset rauhoittumishetken
  • Tietoisuus kasvaa, jolloin et enää välttämättä vain reagoi eri asioihin tai ärsykkeisiin, vaan pystyt suhtautumaan niihin eri tavalla ja laajemmalla näkökulmalla

Miksi läsnäolo on tärkeää?

Ohjaan ja valmennan ihmisiä joko yksin tai hevosen kanssa. Vuosien aikana olen huomannut, miten hetkessä oleminen ja tietoisuus omasta mielestä ja kehosta on ihmisille koko ajan haastellisempaa. Nykyinen maailmanmeno vie meitä perässään ja harvoilla on aikaa pysähtyä tai keskittyä kunnolla johonkin, varsinkaan omaan hyvinvointiin. Mitä haasteellisempaa se on, sitä tärkeämpää ja merkityksellisempää läsnäolosta ja sen harjoittelusta tulee.

Läsnäolon harjoittelu lisää hyvinvointia kokonaisvaltaisesti, sillä sen kautta olemme yhteydessä sekä kehoomme että mieleemme. Meillä on vain tämä yksi keho ja yksi mieli, tuntuu hassulta, että niihin keskittyminen tuntuu turhalta, sillä emme voi ammentaa tyhjästä kupista.

Esimerkiksi pilates on oiva kehoa ja mieltä yhdistä harjoitus, jossa läsnäolo tulee automaattisesti keskittyessämme harjoituksiin.


 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *